Recention

10.05.2013 12:44

 

'Life and Death in Pompeii and Herculaneum'

Hädanefter enbart benämnd som P&H.

Tänkte sagt att nu lämnar vi monterutställningarna som British museum kryllar av bakom oss, men det är ju inte sant. Även detta är en monterutställning men här får man tänka på det för att reflektera över det. Men först får man se en film som kopplar det antika Pompeji till dagens Neapel. Sen vandrar man ut på en av Pompejis gator, kikar in i affärer, lär sig om den berömda fisksåsen garum och går på den lokala baren och allt är förstärkt genom gatulivets ljud i högtalarna. Men det är alltså så att nästan alla föremål står bakom glas, som om man kikade in genom affärens skyltfönster. Sen går man in i den huvudsakliga delen av utställningen ett Pompejanskt hus inspirerat av den så kallade tragiske poetens hus. Många framförde att det var dåligt utmärkt att man gick in i ett hus och att entrén kunde gjorts mycket tydligare. Jag anser att det var uppenbart och att tro att folk inte uppmärksammar det vore att fördumma folk, men ok visst kan man alltid vara tydligare.

Porträtt av bagaren Neo Terentius och hans fru från Pompeji.

Man vandrar runt mellan de olika rummen och möter en utsökt samling mycket väl utvalda föremål som illustrerar inredningen och funktionen av det rum som man för tillfället befinner sig i. Man slipper här de hundra upprepningarna av likvärdiga föremål utan istället finns det en representativ modell. Man får på detta sätt en känsla av att vara närvarande i ett skeende. Det skulle kunna vara ett fungerande hushåll även om vissa detaljer saknas, speciellt i form av möbler. Men även möbler finns representerade t.ex. en helt förkolnad vagga och utsmyckningarna från en säng. Vid utgången får man sen information om vad som hände under vulkanutbrottet och vad det blev av Pompeji och Herculaneum. Hur de sen upptäcktes och grävdes ut visas upp. Slutligen går alla därifrån med avgjutning av den döende familjen på näthinnorna. De dog tillsammans under en trappa i ett av husen i Pompeji när det pyroklastiska flödet vällde in.

 

En av trädgårdsfreskerna

P&H var en mycket publik utställning modern och lättillgänglig, utformad som ett romerskt hus, där man startade ute på gatan i handeln och på krogen (även ljud förstärkte illusionen) för att sen stiga in i huset och vandra runt i alla rummen och häpna över olika ting. Såsom en kruka för musuppfödning! Eller en potta med extra skinkstöd! De utsökt vackra små mosaiktavlorna uppbyggda av minimosaik. Inte att missa är de vackra trädgårdsfreskerna eller folks störda uttryck när de plötsligt beskådar en sexuell scen med en get. osv.

 

Sexet står geten och Pan för och när man tänker efter är det helt OK Pan var faktiskt någon form av halvget med lurviga ben och bockfötter och borde då lika gärna kunna ha sex med en get. Att det dessutom framställs som en gemensam akt av dubbelt medgivande verkade störa folk ännu mer och då var det kul att be dem se hur djupt de såg varandra i ögonen, vilket var

uppenbart.

A statue of Pan having sex with a goat has caused the British Museum to give a "parental guidance" warning in their upcoming new exhibition, Life and Death in Pompeii and Herculaneum.

Denna skulptur står nästan alltid undangömd i förrådet i ett museum i Neapel för att den anses för chockerande. Ofta får utställningar om P&H en sexuell underton som blir livligt diskuterad eftersom det förekommer ett flertal sexuella fresker, lampor och andra saker, samt att graffittin från dessa städer är full av noteringar från olika bordeller eller prostituerade.

Utställningen är avgiftsbelagd och bör bokas i förväg pga. det rådande publiktrycket och det råder totalt fotoförbud. Annars får man fota i nästan hela muséet. Jag valde att se utställningen med audioguide i öronen (hjälpte mig lite att utestänga mängden folk omkring mig). Den var välgjord och man blev presenterad för ett antal olika professorer som presenterade olika saker och skeenden i turordning, eftersom man gick igenom rummen. På detta sätt kanske man missar en del saker men i gengälde får man djupgående information om ett fåtal saker.

P&H uppfyller alla krav på vad en modern utställning som kan flyttas runt bör innehålla i form av teknik och varierat innehåll, detta innehåll hade något för var och en och gav en tydlig övergripande bild av livet i Pompeji men det var inte så mycket djup som jag hade önskat. Trots detta tog det ca: 1,5 timme att gå igenom den och vissa spenderade åtskilligt mer tid därinne. Så antagligen hade man inte kunnat ta till sig ytterligare information, det är bara det att när man redan innan var påläst på ämnet så blev det inte så mycket nytt, förutom sakerna som man inte hade sett i vitögat förut.

Trädgårdsfresk nr2

Min personliga bedömning av P&H utställningen är, att den i min smak var väl elementär om än att det var snyggt gjort och med en hel del intressanta saker som skyltades med. Att jag sen trivs bättre i de öde delarna av museet bort från Pompeji, Rosettastenar och mumier, beror ju på min ovilja att trängas och beblanda mig med folk. Troligen är den en riktigt, riktigt bra aha upplevelse för dem som inte innan har en tydlig bild på näthinnan om hur de levde och bodde i romarriket.

Är man i London och redan tidigare varit på British museum så borde man absolut se den, har man inte besökt museumet tidigare så finns det faktiskt i de gratis utställningarna en otrolig mängd underverk att beskåda och man får efter tid besluta vad som är viktigast eller om man hinner med allt, men jag hann inte allt på fyra dagar.

Bilderna de tre från utställningen är mina egna kylskåpsmagneter som blivit avfotograferade och den på Pan hoppas jag innerligt att jag inte tillfogat mig olagligt men som jag förstod det fanns bilden i de publika domänerna. men om den som i sin tur tagit den gjort det helt rätt och riktigt, det kan jag ju bara hoppas på :)