Introduktion

24.04.2013 12:21

 

Jag har varit i Toscana, jag har ridit islänning till en etruskisk lämning mitt ute i ödemarken, en utflykt inte många förunnat. Jag har varit i städer där det finns otroligt fina lämningar och undrat vad var så speciellt med denna stad. Allt utan att se på något, allt utan att veta vad jag missade, för då blockerades allt som inte var renässans bort och ni vet ju, hela Toscana är fullt av renässansens underverk. Men inom en snar framtid vill/kan jag återvända med nya ögon och koncentration på det etruskiska livet som en gång levdes i den underbara toskanska naturen.

Informationen om dem är inte så lättillgänglig, man kan tro att vi fortfarande vill att de är gåtfulla, det finns kanske någon smart guidebok till det som var, men isåfall har inte jag sprungit på den. Den bästa skolboken (Sybille Haynes ”Etruscan civilization, A cultural History”) är så detaljinriktad att man förlorar helheten och de övriga har mer riktat in sig på specifika saker som religion eller gravmålningar.

Tänkte att jag genom små korta stycken, slutligen skulle få ihop en beskrivning av Etruskerna. Detta är alltså ett evighetsprojekt och kommer det nyheter så meddelas det på startsidan.

Etruskerna som en gång i tiden befolkade vårt nuvarande Toscana!

Det lilla folket som vi vill är gåtfulla.

Islänningarna i Toscana finner man här, 

www.voltrona.com/en/horse-riding/weekly-programme