Hur det kom sig att mina konstnärliga ambitioner blev till historiska studier.

19.03.2013 21:48

Frugnus blogg lanseras idag. Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.

Hur det kom sig att mina konstnärliga ambitioner blev till historiska studier.

Läste för ett antal år sedan en bok som var lite osannolik för mig. Inte alls vad jag brukade läsa men jag blev som trollbunden. Boken i fråga var Brunelleschis kupol Historien om den mäktiga katedralen i Florens skriven av Ross King. Jag har försökt få andra att läsa den, men ingen kommer till slutet, så om någon som läser detta ger den en chans och lyckas så sänd mig ett meddelande.

Jag fick nöjet att ett tag efteråt besöka den, men det är en annan historia. När mina livsvillkor senare ändrade sig och jag fick tid över så ville jag prova om även annan renässanshistoria fick mina läppar att le. Med mina gamla betyg från vårdgymnasiet 1982 sökte jag en renässanskurs på distans vid högskolan på Gotland och med massa undantag blev jag antagen. Med nerverna på utsidan och travar med uppslagsböcker upplevde jag min första chatt och jag njöt av det.

Kort tagit från kupolens tak"terass"

Livet lekte jag var som fisken i vattnet, ämnena var så kul och jag räknade på i hur många år kurserna skulle räcka. Hur länge jag kunde ha såhär kul, då slår bomben ned, när jag läst ett läsår får jag veta att vi inte är lönsamma och att renässanskurserna skulle läggas ned. De var de enda som fanns i hela landet. Jag var helt förkrossad, men fick en hint om att kanske de kommer tillbaka i framtiden.

Det var till att plocka fram den inneboende ugglan och göra bästa möjliga av situationen. Naturligtvis hade det varit smart att läsa om antiken först eftersom hela renässansen bygger på det. Så nu två år senare har antiken hos mig skaffat sig ett egenintresse, men när renässansen återkommer står jag redo.

Katedralen Santa Maria del Fiore i Florens, ansågs omöjlig att slutföra på grund av kupolens enorma storlek. Det blev renässansens största arkitektoniska utmaning och än i våra dagar är det den största murade kupol som någonsin har uppförts. När den färdigställdes 1436 hyllades domen som ett av världens stora underverk. Om arkitekten, Filippo Brunelleschi, och turerna kring bygget av kupolen handlar boken Brunelleschis kupol,     ISBN 978-91-89442-60-3.